Reprodueixo un article de Thaïs Gutiérrez, del diari ARA, publicat avui (06/02/2012).
Bones notícies al sector turístic. Segons xifres de Turisme de Barcelona -facilitades per CatalunyaCaixa-, els visitants estrangers es van gastar en comerços, hotels i llocs d'oci de la capital catalana 1.901 milions d'euros l'any passat, una xifra que suposa el 24% del total de la despesa a l'Estat i un 19% més que l'any anterior. Les dades corresponen a les compres fetes amb targetes de crèdit, que segons els experts són quasi el 80% del total de la despesa que fa un turista.
El que més crida l'atenció és la diferència amb la despesa dels turistes estrangers a Madrid, la següent ciutat en el rànquing, en què van deixar 917 milions d'euros. La conclusió, per tant, és que els visitants es van gastar 1.000 milions d'euros més a la capital catalana.
Quina és la clau d'aquesta diferència? Si mirem l'evolució dels últims deu anys veiem que l'any 2000 els turistes estrangers gastaven, amb targeta de crèdit, gairebé el mateix a les dues ciutats: uns 400.000 euros a l'any. Què ha passat en aquests deu anys perquè Barcelona hagi captat 1.000 milions d'euros més que Madrid? Pere Duran, director general de Turisme de Barcelona, destaca que la despesa del turisme internacional a la capital catalana "no ha deixat de créixer en els últims anys". Per ell, la clau d'aquest augment és "l'excel·lent posicionament mundial de Barcelona i la qualitat de l'experiència turística combinats amb el gran atractiu del sector serveis, especialment del comerç i de la restauració". Segons diu, "aquests factors fan que any rere any s'incrementi el volum de negoci".
Les xifres de visitants també poden explicar per què la capital catalana rep 1.000 milions d'euros més que Madrid i 1.200 milions més que Girona i les Balears, la tercera destinació i la quarta que més despesa turística reben de tot l'Estat. Barcelona és la ciutat que registra més turistes estrangers. A més, el 42% dels visitants de la capital catalana vénen per negocis i tenen una despesa més alta que els que vénen per plaer. Des de Turisme de Barcelona destaquen la importància dels turistes russos en aquesta situació, que han augmentat en un 40% a la ciutat i gasten un 50% més de mitjana que la resta. L'any passat van ser els que més van gastar de mitjana en operacions amb targeta.
Francesc Valls, professor d'Esade i expert en el tema, explica que al darrere d'aquesta desproporció hi ha "la competitivitat turística" de la capital catalana. "Barcelona té una gestió integral del turisme, que forma part de la planificació estratègica de la ciutat des de mitjans dels anys vuitanta", diu Valls. "Gràcies a això té una marca turística molt superior a Madrid, per exemple". I afegeix: "Això ha permès crear productes turístics amb què hem fet diana i hem aconseguit més visitants i més diners per a la ciutat, com per exemple els creuers, en què som un referent europeu".
Però les bones notícies poden deixar de ser-ho si Barcelona no segueix treballant, segons Valls. Aquest professor creu que la ciutat ara té el repte de "deixar de créixer en ofertes de baixa qualitat i millorar l'oferta de productes turístics de mitjà i sobretot d'alt nivell", diu. "Hem de créixer en oferta d'excel·lència". Duran, de Turisme de Barcelona, ho corrobora i afirma que ja fa temps que s'està treballant per "captar un turisme d'alt poder adquisitiu" amb algunes línies de promoció importants, com el turisme de reunions, de compres, gastronòmic i cultural.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada