Com són elegits els regidors dels ajuntaments?
Els regidors són elegits per sufragi universal, lliure, igual, directe i secret. El sistema electoral que recull l’Estatut és proporcional: els escons al Parlament es reparteixen entre les llistes electorals en proporció als vots que cadascuna ha obtingut. La fórmula electoral utilitzada és la Llei d’Hondt i s’aplica la barrera legal del 3% dels vots vàlids a cada circumscripció.
Com es fa el recompte dels resultats electorals per a l'elecció dels regidors que han d'entrar als ajuntaments?
La llei d’Hondt és el procediment matemàtic que s’utilitza per distribuir els escons entre les candidatures a partir dels vots.
Com funciona?
Mireu aquest enllaç: llei d'Hondt.
Quants municipis hi ha a Espanya i a Catalunya?
El nombre de municipis a Espanya és de 8.109. A Catalunya hi ha 947 municipis.
Quan tenen lloc les eleccions municipals?
La Llei orgànica del règim electoral general estableix que les eleccions municipals tenen lloc el quart diumenge de maig de l'any que correspongui i els mandats, de quatre anys, acaben en tot cas el dia anterior al de la celebració de les següents eleccions.
Com es determina el nombre de regidors que correspon a cada municipi?
El procediment per determinar el nombre de regidors que correspon a cada municipi està establert en la llei electoral.
Cada terme municipal constitueix una circumscripció en la qual s’elegeix el nombre de regidors que resulti de l’escala següent:
Fins a 250 residents: 5
De 251 a 1.000: 7
De 1.001 a 2.000: 9
De 2.001 a 5.000: 11
De 5.001 a 10.000: 13
De 10.001 a 20.000: 17
De 20.001 a 50.000: 21
De 50.001 a 100.000: 25
De 100.001 en endavant, un regidor més per cada 100.000 residents o fracció. S’hi afegeix un regidor més quan el resultat és parell.
La data de referència per determinar el nombre de residents en el municipi amb vista a la determinació del nombre de regidors que s’ha d’elegir en les eleccions municipals és el corresponent a l’última modificació del padró oficialment aprovada. El Ministeri d’Economia i Hisenda determina el nombre de residents, o població, de cada municipi.
És cert que el nombre de regidors ha de ser sempre senar?
Sí, l’article 179 de la Llei orgànica del règim electoral general estableix que si el nombre de regidors resultant és parell, s’hi afegirà un lloc més.
Com votar?
Vot presencial.
El dia 22 de maig de 2011 podeu exercir el dret de sufragi actiu mitjançant el vot presencial, amb identificació prèvia del DNI, passaport o carnet de conduir originals (no importa que estiguin caducats), davant el president de la mesa electoral que correspongui.
L’Oficina del Cens Electoral envia a tots els electors una targeta censal on figura la secció en la qual està censat/ada cada elector/a i la mesa on li correspon votar, amb l’adreça del col·legi electoral. També podeu consultar en el vostre ajuntament o o en l’Oficina del Cens Electoral (presencialment a les delegacions provincials, a través del servei d’atenció telefònica 901 101 900, o mitjançant el lloc web https://sede.ine.gob.es/ce-mesas/pages/presentacion/frmPresentacion.jsf
Els col·legis electorals s’obren a les nou del matí i estan oberts ininterrompudament fins a les vuit del vespre.
Vot per correu de residents a Espanya.
Per sol·licitar el vot per correu us heu d’adreçar personalment a qualsevol oficina de Correus, presentar l’original del DNI (no s’admet còpia) i demanar el full de sol·licitud i el full addicional informatiu per a la tramitació (models 6.1 i 45). Només en cas de malaltia o incapacitat, acreditades mitjançant certificat mèdic, una persona diferent a l’interessada pot sol·licitar aquest certificat; en aquest cas, ha de ser autoritzada per mitjà d’un document notarial o consular expedit individualment. La sol·licitud del vot per correu es pot tramitar des de la data de convocatòria i fins al desè dia anterior a la votació. Del 29 de març al 12 de maig.
El funcionari de Correus que admeti la sol·licitud emplenada ha d’estampar el segell amb el dia i l'hora d’admissió, tant a la capçalera del document com al resguard justificatiu (còpia) d’admissió de la tramesa certificada.
A partir del trenta-quatrè dia posterior a la convocatòria i abans del sisè dia anterior a la votació, la delegació provincial de l’Oficina del Cens Electoral corresponent trametrà per correu certificat al domicili que hàgiu assenyalat el certificat censal juntament amb les paperetes, el sobre de votació i un sobre adreçat al president o presidenta de la mesa en la qual us correspon votar, a més d’un full explicatiu del procediment que s’ha de seguir. Del 2 de maig al 15 de maig.
L’acusament de recepció de la documentació anterior l'ha de signar personalment la persona interessada, amb l'acreditació prèvia de la seva identitat. En el cas de no trobar-se present a l’adreça assenyalada en la sol·licitud del vot, se li comunicarà que ha d’anar personalment o a través de representació (en cas de malaltia o incapacitat certificada mèdicament) a l’oficina de Correus corresponent per, després d'acreditar-se, rebre la documentació per al vot per correu.
Un cop escollida la papereta de vot i introduïda en el sobre de votació, l’heu de tancar i introduir, juntament amb el certificat d’inscripció en el cens, en el sobre adreçat al president o presidenta de la mesa, el qual heu de enviar per correu certificat abans del tercer dia previ al de la celebració de les eleccions. Fins al 18 de maig.
Un cop sol·licitat el vot per correu, ja no podeu votar personalment a la mesa electoral.
Vot per correu de residents temporalment a l'estranger.
Si us trobeu temporalment a l’estranger, entre la convocatòria del procés electoral i la celebració d’eleccions podeu tramitar el vot per correu, sol·licitant els models 6.2 i 45bis a l’oficina consular del país corresponent, de manera presencial. Per poder exercir el dret de vot, cal estar inscrit/a en el registre de matrícula consular com a no resident, cosa que es pot fer en el mateix moment que es fa la sol·licitud. La sol·licitud s’ha de formular personalment a les oficines consulars o a les seccions consulars de les ambaixades, no més tard del vint-i-cinquè dia posterior a la convocatòria del procés electoral. Del 29 de març al 23 d’abril.
L’Oficina del Cens Electoral tramitarà la vostra inclusió en el cens (únicament en el procés electoral que ens ocupa), us trametrà per correu certificat i urgent tota la documentació al vostre domicili o a l’adreça postal que indiqueu a la sol·licitud: el certificat d’inscripció al cens, les paperetes de votació, el sobre de votació i el sobre dirigit al president de la mesa electoral, a més d’un full explicatiu. Fins al 2 de maig (o fins al 10 de maig, si es produeix impugnació de la proclamació de candidatures).
Una vegada rebuda la documentació, heu d'introduir la papereta dins del sobre de votació i, juntament amb el certificat d’inscripció en el cens, ho heu de posar tot dins del sobre per enviar al president o presidenta de la mesa electoral. Cal enviar-ho, amb caràcter certificat i gratuït, a la mesa electoral corresponent abans del tercer dia previ al de la votació. Fins al 18 de maig.
Recordeu que és indispensable que en el sobre dirigit a la mesa electoral estigui ben visible el mata-segells o la inscripció oficial d'una oficina de Correus de l’Estat corresponent, amb la data que certifiqui que s’ha enviat en el termini previst, perquè el vot sigui considerat com a vàlid.
Vot de persones malaltes i/o discapacitades.
En el cas de malaltia o incapacitat que impedeixi a l’elector/a desplaçar-se personalment a una oficina de Correus i demanar la sol·licitud de vot per correu, s’ha d’actuar de la manera següent:
• La sol·licitud d’inscripció en el cens la pot fer en nom de l’elector una altra persona, autoritzada notarialment o consolarment mitjançant un document que s’estendrà individualment en relació amb cada elector/a; no s’hi poden incloure diferents electors, ni una persona pot representar més d’un/a elector/a.
• El desplaçament dels notaris al domicili dels electors malalts o discapacitats, perquè aquests atorguin el poder notarial, és gratuït per a l’elector/a.
• El termini per demanar el vot per correu és des de la data de convocatòria i fins el desè dia anterior a la votació. Del 29 de març al 12 de maig.
• El termini per a la tramesa del sobre amb el vot és abans del tercer dia previ al de la celebració de les eleccions. Del 2 de maig al 18 de maig.
Què significa que un municipi funcioni en règim de consell obert?
El consell obert és una peculiaritat d’alguns municipis amb pocs habitants que es caracteritzen per la inexistència d’organització municipal com a tal, de manera que són tots els habitants que, reunits en assemblea veïnal deliberen i prenen les decisions que, en el règim ordinari, corresponen al ple de l’ajuntament.
Qualsevol municipi pot funcionar en règim de consell obert?
Funcionaran en règim de consell obert els municipis amb una població inferior a 100 habitants, les entitats locals menors i els municipis que tradicionalment estiguin funcionant amb aquest règim.
• Els municipis amb menys de 100 habitants i els altres que tradicionalment comptin amb aquest singular règim de govern i administració.
• Els altres municipis en què la seva localització geogràfica, la millor gestió dels seus interessos o altres circumstàncies ho facin aconsellable.
Què és una EMD?
Les sigles EMD signifiquen entitat municipal descentralitzada.
A Catalunya hi ha 58 entitats municipals descentralitzades (a Espanya s’anomenen entitats d’àmbit territorial inferior al municipi - EATIM).
En les eleccions, els veïns elegeixen directament l’alcalde pedani. L’alcalde pedani i la junta veïnal tenen les atribucions que en el règim general dels municipis es reconeix a l’alcalde i al ple de l’ajuntament.
Què és un alcalde pedani?
En el cas d’eleccions a entitats municipals descentralitzades (EMD), els veïns elegeixen directament l’alcalde pedani per sistema majoritari, entre els candidats i candidates presentats per les diferents formacions polítiques, federacions, coalicions o agrupacions d’electors.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada